"big picture" نیکوترین توصیفی است که می شد در وصف روانشناسی عمومی به کار برد.بیانی بجاست که به درستی در متن پیامی از بخش 1 انجمن روانشناسی آمریکا1 نوشته شده است.این تصویر یا تصور, تعریفی شایسته است برای رونشناسی عمومی که گرچه در مرز همه حوزه های روانشناسی جای گرفته ,خود بی مرز است.و این بی مرزی را می توان با نگاهی به فهرست مطالب نشریه Review of General Psychology2 دریافت.اما حکایت روبرو کردن دانشجوی روانشناسی با این وسعت بی کران در همان آغاز تحصیل چیست؟

مطالعه کتابهایی چون زمینه روانشناسی هیلگارد و زمینه روانشناسی سانتراک به عنوان منابع این درس فوایدی چند در پی دارد:یکی اینکه گرچه در نگاه اول مفاهیم و اصطلاحاتی نظیر تعارض,هوش,  انتقال دهنده های عصبی و...قرابتی با یکدیگر ندارند,کنار هم قرار دادن آنها این توان را به ما می دهد تصویری یکپارچه از انسان را نظاره گر باشیم. دیگر آنکه آشنایی با مباحثی چون ادراک, حافظه,مبانی عصبی_زیستی روانشناسی و...در حکم خشت اول این بناست برای آنان که عزم ثریا کرده اند.


1.پیام بخش1(بخش روانشناسی عمومی) انجمن روانشناسی آمریکا را در http://www.apa.org/divisions/div1/ بخوانید.

2.فهرست و متن برخی از مقالات این نشریه در http://en.wikipedia.org/wiki/Review_of_General_Psychology موجود است.

دانشجوی روانشناسی(۷ اسفند ۱۳۹۱): در بازنگری مطالب وبلاگ، لینک مربوط به پیامی که ذکر خیرش در یادداشت رفته را پیدا نکردم. ولی به جای آن می توانید پیام سردبیر مجله Review of General Psychology را با مضمونی مشابه بخوانید.

---

الاغ بوریدن

آموزش و پرورش مبتنی بر مغز

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و هفتم اسفند 1387ساعت 22:36  توسط   | 

دروسی که در زیر مشاهده می کنید قدیمی است. دروس جدید رشته روانشناسی از مهرماه ۱۳۹۲ در دانشگاه ها تدریس خواهد شد. لیست دروس جدید رشته روانشناسی

دروس پایه


روانشناسی عمومی(1)

روانشناسی عمومی(2)

علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی

آمار توصیفی

فیزیولوژی عمومی(اعصاب و غدد)

کلیات فلسفه

مبانی جامعه شناسی

روانشناسی احساس و ادراک

متون روانشناسی به زبانهای خارجی(1)

آمار استنباطی

روش تحقیق در روانشناسی

روانشناسی فیزیولوژیک

روانشناسی تجربی

روانشناسی رشد(1)

روانشناسی یادگیری(نظریه ها و مفاهیم)

روانشناسی رشد(2)

روانشناسی تربیتی

روانشناسی اجتماعی

روانسنجی

انگیزش و هیجان

شخصیت(نظریه ها و مفاهیم)

آسیب شناسی روانی(1)(روانشناسی مرضی)

بهداشت روانی

روانشناسی مرضی کودک

تاریخچه و مکاتب روانشناسی

آسیب شناسی روانی(2)

اصول روانشناسی بالینی

روانشناسی پویایی گروه(با تاکید بر گروه درمانی)



دروس تخصصی

متون روانشناسی به زبانهای خارجی(2)

بررسی مقدماتی نظریه های روان درمانی

روانشناسی کودکان استثنایی

روانشناسی بالینی کودک

روانشناسی مشاوره و راهنمایی

کاربرد مقدماتی روشهای تشخیص(آزمونهای هوش و استعداد آزمونهای عینی و فرافکن مصاحبه تشخیصی)

کاربرد مقدماتی روشهای درمان

سمینار مسایل روانشناسی بالینی در جهان و ایران

پژوهشهای عملی(انفرادی)در روانشناسی بالینی


دروس اختیاری

کاربرد کامپیوتر در تجزیه و تحلیل آماری

روانشناسی صنعتی و سازمانی

روانشناسی مدیریت

روانشناسی اجتماعی_تجربی

اختلالات یادگیری

روانشناسی اجتماعی_کاربردی

انسان شناسی در اسلام

روانشناسی و آموزش کودکان معلول

نگرشها و تغییر آن

فلسفه اسلامی

مددکاری اجتماعی

مقدمات ریاضی

آسیب شناسی اجتماعی

بازپروری معلولین

روانشناسی تفاوت های فردی

روانشناسی کودکان تیزهوش و آموزش های آن

روانشناسی جنایی

تفکر و زبان

اعتیاد(سبب شناسی و درمان)

کلیات روانپزشکی


*لیست ارایه شده مربوط به دانشگاه آزاد و سال 1384 می باشد.

---

لیست دروس کارشناسی و کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه شیراز

لیست دروس کارشناسی ارشد علوم شناختی

+ نوشته شده در  یکشنبه هجدهم اسفند 1387ساعت 21:41  توسط   | 

بی جهت نیست که فروم1 از نیازهای انسان یکی را هم نیاز به معیار جهت یابی دانسته و خود افزوده است که بدون چنین نقشه ای انسان سرگردان خواهد شد و نمی تواند به صورت هدفمند و باثبات عمل کند.طلبه ای که روانشناسی بالینی را وجهه همت خود قرار داده بی آنکه از هدف آن آگاه باشد, چون سیاهه ملون دروس کارشناسی را پیش روی خود ببیند سرگردان و حیران در می ماند که این تابلوی رنگارنگ او را به کدامین سوی رهنمون است؟

پاسخ را بی شک باید در هدف جست.اما کدامین هدف؟

عده ای آشنایی با نظریه ها و مفاهیم روانشناسی را سر منزل مقصود در نظر می گیرند. گرچه تنوع و تعدد دروس روانشناسی بالینی در سطح کارشناسی حکایت از چنین هدفی دارد اما بی شک این هدفی پرچالش نیست که دانشجو را به وجد آورد.هدفی این چنین, شوقی به بار نمی آورد که لازمه هر تکاپو یی است. پس ناچار باید هدفی شایسته تر در سر داشت.

نگاهی به نتایج چهار نظرسنجی که بین سالهای 1973 تا 1995 بر روی نمونه هایی تصادفی از اعضای انجمن روانشناسی آمریکا انجام شده است می تواند یاری بخش ما باشد.نتایج2 حکایت از آن دارد که فعالیت های روانشناسان بالینی بدین قرار است: روان درمانی(84%) تشخیص و سنجش (74%) تدریس(50%) نظارت بالینی(62%) تحقیق و نگارش(47%) مشورت(54%) امور اجرایی(52%).

گرچه روان درمانی احتمالا پر جاذبه ترین هدف برای هر دانشجویی است ولی می توان آن را مصداق "هدف خود ویرانگر" دانست.کسب توانایی در زمینه روان درمانی که با کم و کیف امکانات دانشگاه های ایران برای دانشجویان دوره کارشناسی سازگار نیست حاصلی به بار نمی آرد جز یاس و نومیدی.واقع بینانه تر آن است که توانایی تشخیص3 و سنجش4 را به عنوان معیاری برای ارزیابی دانشجویان به حساب آوریم.توانایی ای که هم با تعریف روانشناسان بالینی به عنوان متخصصین "سنجش و روان درمانی" همخوان است و هم بسان آرمانی ذهنی سبب یکپارچگی مطالعات دانشجویان.

1.Fromm,Erich

2.روانشناسی بالینی,فیرس و ترال, ترجمه فیروزبخت,ص 35

3.diagnosis

4.assessment
---
قیافه عبوس شنبه
+ نوشته شده در  جمعه نهم اسفند 1387ساعت 0:0  توسط   | 

این اولین نوشته این وبلاگ نیست؛ نوشته ای است به  تاریخ سه شنبه، ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ که به جای اولین پست وبلاگ قرار می گیرد تا چیزی باشد شبیه دیباچه ولی به روزتر از نوشته قبلی این پست و هماهنگ تر با تپش های کنونی دانشجوی روانشناسی.

دانشجوی روانشناسی، نگاهی است به مغز و رفتار انسان با رویکردهایی مختلف و موضوعات متنوع. اگر شد به چارچوب یک روش پایبند نمی ماند تا بین رشته ای بودن روانشناسی امروز را بهتر نشان دهد. و در بند موضوعی خاص نیست تا حوصله نویسنده اش و دیگران سر نرود.

می توانید دانشجوی روانشناسی را در بلاگفا بخوانید، در توئیتر دنبالش کنید، یا او را در فیس بوک ببینید. می توانید نامه(ir_psychostudent@yahoo.com) بنویسید و یا در کتابخانه بچرخید.

همین

دانشجوی روانشناسی

+ نوشته شده در  پنجشنبه یکم اسفند 1387ساعت 0:0  توسط   |